جزئیات کامل متن

شرکت حیان روی

سرباره چیست؟ کاربردهای سرباره

سرباره محصولی غیر طبیعی است که به هنگام تولید آهن در کوره های آهن گدازی سرباره مذاب بوجود می آید که پس از سرد کردن در مصارف گوناگون بکار می رود.

 سرباره ترکیبی از سیلیکات و اکسیدهای فلزی پیچیده‌است که پس از سرد شدن مواد ناخالص باقی می‌ماند. این ترکیب پس از گرفتن شکل جامد در مصارف گوناگون کاربرد دارد که اعم از سیمان‌های سرباره‌ای و مواد نسوز و پشم سرباره و بالاست راه آهن و مصالح زیرسازی جاده و مصالح سنگی آسفالت و بتن می‌باشد.

روش های سرد کردن سرباره : ماده مذاب سرباره که به دلیل سبک تر بودن بالاتر از آهن مذاب قرار می گیرند باید از کوره خارج شوند تا به صورت مصالح دانه ای درآید. برای سرد کردن سرباره از دو روش استفاده می شود.

سرد کردن در هوا به آرامی انجام میگیرد

در این روش به دلیل داشتن شرایط و زمان کافی برای سرد کردن,سرباره به آهستگی سرد می شود و به شکل بلوری سخت و بسته می شود. سرباره تولید شده در این روش را برای ساخت بالاست راه آهن , مصالح زیر سازی جاده ها , مصالح آسفالت و بتن مورد استفاده قرار می دهند.

سرد کردن سریع سرباره توسط آب

در این روش سرباره مذاب را سریعا در استخرهای آب سرد خالی می کنند و در همین حال به کمک جریان شدید آب، آن را به صورت دانه ای در میاورند. روش جدیدی که جهت سرد کردن سرباره در کشور کانادا توسعه یافته است، روش گلوله کردن یا حبه ای است. در این روش سرباره گداخته و مذاب را با فشار آب در میان استوانه ای چرخان با سرعت 300 دور در دقیقه در هوا سرد می کنند. مقدار مصرف آب برای هر تن سرباره یک متر مکعب و رطوبت باقی مانده 10 درصد است. در این روش، سرباره به صورت گلوله ای به اندازه صفر تا پانزده میلیمتر بدست می آید. گلوله های بین صفر تا پانزده میلیمتر به صورت کلوخه، متخلخل و کریستالی اند که مصرف آن برای بتن سبک مناسب اند و دانه های کوچکتر از چهار میلیمتر که درصد زیادی از ساختمان آنها به صورت شیشه ای است در تولید سیمان های سرباره ای کاربرد دارند. 

خواص فیزیکی سرباره

از نظر فیزیکی، سرباره بایستی دارای بافت شیشه ای باشد. در سیستم های امروزی با استفاده از آب پاشی با فشار بالا شرایطی را به وجود می آورند که حالت شیشه ای سرباره به حدود 95 تا 100 درصد برسد. حالت شیشه ای (بدون شکل) سرباره و ترکیب شیمیایی مناسب با آن از عوامل اصلی تعیین کننده خاصیت هیدرولیکی (تشکیل فعل و انفعال با آب) سرباره است. دلیل گیرش سرباره شیشه ای وجود اکسیدهای آمورف (بی شکل) است که در شرایط و حالت بی نظم در کنار یکدیگر قرار می گیرند. به علاوه بر بررسی میکروسکوپی سرباره ای که به آهستگی خنک می شوند، به خوبی می توان کریستال های گلنایت یا ژهلنیت و آکرومانیت و غیره را مشاهده کرد. این در حالتی است که در سرباره ریزدانه چنین کریستال هایی وجود خارجی ندارند.  

خواص شیمیایی سرباره

اجزای تشکیل دهنده سرباره به طور عمده آهک, سلیس و آلومین است و شباهت بسیاری به اجزای سیمان پرتلند دارد. ترکیب شیمیایی سرباره بستگی به ترکیب سنگ معدن همچنین ناخالصی های موجود در سنگ آهک اضافه شده به کوره دارد. لذا از نظر هدایت تولید آهن در کوره ذوب آهن بهتر است سنگ آهک دارای خلوص بالاتری باشد. به طور کلی سرباره ها تفاوت هایی در ترکیب شیمیایی خود دارند و درصد ترکیب اجزای اصلی به این صورت است.